Käytettävyystestaus tarjosi Tamrolle tärkeää tietoa suoraan käyttäjiltä
Palveluiden ja tuotteiden käytettävyys on jatkuvasti merkittävämpi erottautumistekijä myös hyvinvointi- ja terveysteknologian kilpailluilla markkinoilla. Tamro Oyj sai tuotekehityksensä tueksi tärkeää dataa käyttäjärajapinnasta järjestämämme käytettävyystestauksen avulla.
Tamro Oyj on vuosikymmenien kokemuksella operoiva terveys- ja hyvinvointialaa yhdistävä palvelutuottaja, joka tarjoaa peruskivensä lääkejakelun lisäksi monipuolisia palveluita terveys- ja hyvinvointialan toimijoille. Smila-hoivapalvelu yhdistää itsenäisesti kotona tai hoivakodissa asuvat asiakkaat hoivayksikköön ja mahdollistaa asiakkaalle turvallisen arjen. Smila-hoivapalvelun oleellinen hyöty on, että se varmistaa turvallisen, ajantasaisen ja vaikuttavan lääkehoidon sekä mahdollistaa itsenäisen arjen kotona. Keskeinen osa Smila-palvelua on lääkkeen koneellinen annostelija, jonka uutta versiota Tamro oli tuomassa markkinoille.
Käyttäjiltä saatava tieto on merkittävässä roolissa tuotteen ja palvelun kehityksessä
Tamro halusi riippumatonta tietoa laitteen käytettävyydestä sen käyttäjiltä, eli hoitajilta. Järjestimme testauksen, jossa hoitoalan ammattilaiset pääsivät käyttämään laitetta simuloidussa tilanteessa. Käyttäjien kokemukset koottiin yhteen ja hoitajilta saadut havainnot käytiin analyyttisesti läpi yhdessä asiakkaan kanssa.
”Saimme ihan mielettömiä löytöjä testauksen tuloksena. Juuri sellaisia asioita, joita ei monesti omaan tekemiseen keskittyessä tule edes ajatelleeksi. Monet näistä asioista on lopulta varsin selkeitä asioita, mutta niille ei välttämättä kehittäjän näkökulmassa osata laittaa tarpeeksi painoa. Sen takia kokemukset käyttäjiltä ovat meille niin tärkeitä”, kertoo Tamron myyntipäällikkö Tea Mills.
Kaikki testaukseen liittyvät järjestelyt hoidettiin asiakkaan toivomusten mukaisesti. Asiakkaan vastuulle jäi ainoastaan laitteiden toimittaminen ja läsnäolo testaustilanteessa.
”Yhteistyö on ollut erinomaisen hyvää ja sujuvaa. Toki kaikessa saattaa aina tulla viiveitä tai väärinkäsityksiä, mutta ne eivät välttämättä ole kummastakaan osapuolesta riippuvia. Saatavan hyödyn lisäksi meillä oli kivaa ja yhteistyö on saumatonta, vähän kuin kaverin kanssa olisi tehnyt”, jatkaa Mills.
Yhteisestä hankkeesta pitkäaikaiseen kumppanuuteen
Yhteistyömme Tamron kanssa alkoi vuonna 2021 KOHOTE-hankkeessa, jossa etsittiin keinoja hyödyntää teknologiaa ja digitalisaatiota uusien innovatiivisten tuotteiden ja palveluiden kehittämiseksi kotihoitopalveluiden ja kolmannen sektorin toimijoiden osalta. Hankkeen aikana saimme esiteltyä Tamrolle myös muuta palvelutarjontaa, ja yhteistyömuotoja onkin löytynyt käytettävyystestauksen lisäksi myös Hyvinvointiteknologiamessujen kumppanuuden muodossa.
”Olimme mukana jo vuoden 2023 tapahtumassa ja koimme sen meille erittäin hyväksi ja hyödylliseksi tapahtumaksi. Vuonna 2024 halusimme olla jotenkin isommin mukana ja näin solmimme yhteistyön, joka teki meistä Hyvinvointiteknologiamessujen pääyhteistyökumppanin. Olemme keskustelleet myös tuotteidemme vaikuttavuuden mittaamisesta jatkossa”, päättää Mills.