Käyttäjäkokemustutkimuksesta konkreettisia kehitysehdotuksia – Asiantuntemuksemme apuna Osaamistarvekompassin kehittämisessä
Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus Jotpa on vuodesta 2022 toiminut virasto, jonka ydintoimintaa on tukea työikäisten osaamisen kehittämistä ja työvoiman saatavuutta tukemalla ja rahoittamalla lyhytkestoisia työelämän tarpeeseen vastaavia koulutuksia. Jotpa edistää jatkuvan oppimisen vaikuttavia malleja ja hyödyntää tutkimustietoa sekä ennakointia suunnittelussa ja kehittämisessä.
Jotpa tarvitsi asiantuntija-apua Osaamistarvekompassi-verkkopalvelunsa käytettävyyden kehittämiseen. Toteutimme heidän kanssaan käyttäjäkokemustutkimuksen, jonka pohjalta muodostettiin kokonaisvaltainen kuva palvelun käytettävyydestä. Asiakasymmärryksen ja UX-havaintojen perusteella tuotimme heille konkreettisia ja käytännönläheisiä kehitysehdotuksia.
Osaamistarvekompassi palvelemaan työn ja osaamisen kohtaantoa
Osaamistarvekompassi on Jotpan EU:n RRF-rahoituksella (Recovery and Resilience Facility) kehittämä verkkopalvelu, jonka tarkoitus on toimia asiantuntijoiden apuna eräänlaisena osaamisen ennakoinnin ekosysteeminä, jotta työ ja osaaminen kohtaisi paremmin. Osaamistarvekompassissa asiakaslähtöisyys on ollut alusta alkaen kaiken kehittämisen keskiössä.
”Osaamistarvekompassi on työkalu ennakointitarpeisiin. Tavoitteena on tarjota suuri määrä tietoa, jota asiantuntijat voisivat oikeasti käyttää. Koska ennakointitietoa on paljon, eikä sitä ole aiemmin tarjottu kovinkaan kansanomaisessa muodossa, ei tämä ole ollut ihan yksinkertaista. Työn ja osaamisen kohtaantoon liittyy monenlaista erilaista tulkittavaa ja analysoitavaa tietoa. Siksi me halusimme rakentaa tämän palvelun asiantuntijoille eikä suoraan kansalaisille”, kertoo projektipäällikkö Satu Meriluoto.
Jo parissa vuodessa Jotpassa on ehditty kehittää asiakasymmärrystä Osaamistarvekompassin ensimmäisen version ja nykyhetken välisenä aikana. Palvelun keskeisiä kohderyhmiä ovat koulutuksen järjestäjät, alueelliset työvoima- ja elinkeinopalvelut, ennakointitoimijat ja valtionhallinto. Toisaalta myös kansallisten työllisyysmarkkinoiden uudistukset ovat muokanneet asiakasprofiilia uuteen suuntaan.
”Esimerkiksi kehittymässä olevat uudet työllisyyspalvelut tarvitsevat tätä dataa asiakkaitaan varten. Aikuisia ohjaavat tahot, opinto-ohjaajat, varsinkin oppilaitoksissa ja työllisyyspalveluissa ja uraohjaajat aikuisten kanssa”, Meriluoto sanoo.

Osaamistarvekompassi on verkkopalvelu osaamisen ja työn ennakointiin
Tarjooma ja siihen liittyvä asiantuntemus vakuuttivat
Asiakasymmärryksen kartoittamiseen ja Osaamistarvekompassin kehittämiseen haettiin kumppaniksi tahoa, jolla on vahvaa osaamista käytettävyyden tutkimisesta. Meriluodolla oli aiempaa kokemusta käytettävyystestauksesta ja hänellä oli siten jo ennakkoon jonkinlainen käsitys, millaisilta toimijoilta tarjouksia voi pyytää. Tarjouskilpailussa LAB WellTech vakuutti monipuolisella osaamisellaan käytettävyyden tutkimisesta ja testaamisesta, toki hinnallakin oli oma painoarvonsa.
”Tarjousta lukiessa vakuuttui, että LAB WellTech hoitaa homman varmasti hyvin ja tuo meille tarvitsemaamme tietoa ja konkretiaa palvelun kehittämiseen. Hintakin tietysti oli hyvin tasapainossa tarjooman kanssa”, kertoo Meriluoto.
Meriluoto kertoo olleensa tyytyväinen, että projektiin valikoitui lopulta taho, joka itsekin järjestää ja tarjoaa koulutusta. Koulutuksen järjestäjät ovat Jotpalle keskeinen kohderyhmä, joten oli hyvä, että koulutuksen järjestäjällä on syvällisempää ymmärrystä koulutusten suunnittelusta ja siitä, missä kohtaa ennakointitietoa tarvitaan ja voidaan hyödyntää.
Käyttäjädataa kehitysehdotusten tueksi
Kehitystyö käynnistettiin keräämällä tietoa sieltä, missä palvelulla on merkitystä: käyttäjärajapinnasta. Projektissa yhdistettiin UX-testausta, asiakashaastatteluita ja käytettävyysasiantuntijoiden havainnointia. Testeissä hyödynnettiin mm. katseenseurantalaseja, käyttäjien ajattelun ääneen puhumista ja näytön tallennusta. Aineisto analysoitiin tekoälypohjaisesti sekä asiantuntijoiden manuaalisella arvioinnilla.
”Palvelumuotoilun menetelmillä syvennettiin ymmärrystä eri kohderyhmien arjesta, tarpeista ja käyttökonteksteista; hahmotettiin käyttäjien tunteita, ajatuksia sekä kokemuksia palvelun käytöstä; tunnistettiin tyypillisiä käyttäjäprofiileja sekä heidän tavoitteitaan ja lopulta yhdistettiin asiakasymmärrys ja UX-havainnot konkreettisiksi kehitysehdotuksiksi”, kertoo projektissa mukana ollut LAB WellTechin asiantuntija Anna Nummela.
Ammattitaitoinen, sujuva ja suositeltava kumppani
Jotpan asiantuntija Emma Niemen mukaan kokemus kehityskumppanuudesta kanssamme oli hyvä. Yhteistyö oli helppoa, heidät pidettiin hyvin ajan tasalla projektin kulusta, eikä oikeastaan missään vaiheessa usko horjunut siihen, etteikö toteuttaja olisi tarjoamiensa palveluiden tasalla. Projektirahoitus asetti kehitystyölle hyvin tiukat ajankäytölliset raamit, joka osaltaan lisäsi haastetta.
”Projekti vastasi erinomaisesti odotuksiamme ja yhteistyö oli helppoa. LAB WellTechin asiantuntijat olivat ammattimaisia, osaavia ja helposti lähestyttäviä. Erityiskiitos siitä, että tiukasta aikataulusta ja valtavasta datan määrästä huolimatta aikataulussa pysyttiin ja lopputulos oli hyvä. Meille saatiin tutkimusaineistosta puristettua konkreettiset ja hyvin toteuttamiskelpoiset parannusehdotukset, joita me sitten lähdettiin työstämään”, kertoo Niemi.
Hänen mielestään LAB WellTechin asiantuntemuksesta voi olla hyötyä käytettävyystestauksessa ja palveluiden tai tuotteiden kehittämisessä monipuolisesti eri aloilla.
”Voin suositella LAB WellTechia monenlaisiin kehitysprojekteihin, joissa tarvitaan kokemusta ja tietoa käyttäjärajapinnasta, sieltä saadun datan analysointia sekä palvelumuotoilua. Näkisin, että WellTechin osaamista voi hyödyntää laajasti erilaisten kehittämistoimien tukena”, Niemi päättää.

Jotpan asiantuntija Emma Niemi
Uudistettu palvelu on käytössä syksyllä
Osaamistarvekompassin käytettävyyttä on kesän aikana parannettu teknisesti sekä sisällöntuotannon keinoin. Nyt keskeisimmät uudistukset ovat valmiina ja varsinainen kehitysprojekti päätöksessään, vaikka sisältöjen selkiyttäminen ja yksinkertaistaminen jatkuukin vielä syksyllä.
”Uudistunut Osaamistarvekompassi on nyt nähtävillä ja käytössä. Näkyvin muutos on palvelun etusivu, jonka logiikkaa, rakennetta ja sisältöjä on pyritty selkeyttämään. Pienillä muutoksilla tästä sitten kehitetään jatkuvasti eteenpäin käyttäjiltä saatavan palautteen perusteella”, sanoo Niemi.
LAB WellTech – asiakaslähtöistä käytettävyystutkimusta
Toteuttamissamme käytettävyystutkimuksissa huomioidaan aina asiakkaan yksilölliset tarpeet. Suunnittelemme ja toteutamme räätälöityjä kokonaisuuksia, joissa yhdistyy vuosien kokemus, tuore tieto ja rohkeus uudistaa. Hyödynnämme moderneja teknologisia ratkaisuja sekä monialaista asiantuntijuutta UX/UI-suunnittelun tueksi, aina asiakkaan tarpeet edellä.